Forutsetninger for å skape god læring

Forutsetninger for å skape god læring

Forutsetninger for å skape god læring

1024 598 Kompetanseunion

Forskning viser at tradisjonell opplæringsvirksomhet ikke gir ønsket læringseffekt. Vi har derfor utviklet opplæring- og treningsprogrammer med opplevelsesbaserte arbeidsformer. Disse metodene tar utgangspunkt i deltakernes egne kunnskaper, erfaringer og behov. Hver enkelt får ansvar og blir engasjerte aktører istedenfor passive mottakere.

Verktøykasse med mer enn 150 velprøvde arbeidsmetoder.

Disse metodene har vi samlet i 16 kategorier/temaer som f.eks kan bidra til:

  1. Fengende oppstart av foredrag, møter og kurs
  2. Trygghet til å si det du tenker og føler (bli kjent – skape godt jordsmonn)
  3. Team og teamutvikling
  4. Robust selvfølelse og god selvtillit
  5. Skaperevne og kreativitet

Vil du se alle 16 kategoriene? TRYKK HER

Vi bruker selv denne verktøykassen i våre oppdrag for å tilfredsstille 4 krav:

  1. Praktisk og jordnært

Det vi mennesker kan og vet, er viktig nok, men det er når vi gjør noe at vi lærer mest effektivt. Det hjelper ikke med hovedfag i relasjonspsykologi hvis man ikke hilser!

” Å lære uten å gjøre er som å elske uten å røre”

  1. Det må bety noe for deltakeren

Et mål uten mening skaper ikke engasjement. Og engasjement er for oss mennesker som drivstoff for en motor. Uten engasjement kommer vi ingen vei. Det blir opplæring uten læringslyst! Derfor må målet bety noe for deltakeren og han bør ha stor tro på at det er mulig å oppnå.

  1. Aktiv medvirkning

Kropp, tanke og følelser henger nøye sammen. Hjernen vår er skapt for at vi skal bevege oss. Det reduserer stress, skaper økt konsentrasjon og styrker troen på oss selv. Læringsprogrammet må derfor legge vekt på å stimulere hele mennesket. Deltakeren må slippe å sitte passiv i lange perioder å se/høre powerpoint-foredrag.

Av figuren ovenfor, ser vi at et klart og tydelig mål for opplæringen ikke er tilstrekkelig for å oppnå gode læringsresultater. BETYDNING og TRO må også «selges inn» til deltakeren.

  1. Motiverende oppfølging

Du blir den du tenker! Derfor legger vi vekt på at deltakerne skal lykkes under sitt oppfølgingsarbeid. Å føle mestring er, som kjent, et nøkkelord for vår tanke.

Etter mange år med prøving og feiling, kombinert med det nyeste innen atferdspsykologi, bruker vi oppfølgings-metoder som tilpasses den aktuelle situasjonen deltakeren er i.

Et viktig prinsipp er dette:

«Du kommer lengre med 1 mm hver dag enn med 1 m hvert tredje år»

 

Følgende ordspråk fra Telemark minner oss også om noe viktig:

«Du blir ikke stresset av det du gjør,  men av alle tingene du skulle ha gjort».

Som myndiggjort person, blir du gradvis ekspert på å ta lærdom av disse to kloke uttalelsene. Og husk at du kan trene myndiggjøring mens du holder på å gjøre det du likevel skal gjøre.

Preferanser

Her kan du endre instillingene på tredjeparts leverandører. Vi gjør oppmerksom på at endring av disse innstillingene kan forverre din brukeropplevelse på våre sider.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Våre nettsider bruker cookies for at brukeropplevelsen skal være best mulig for våre besøkende. Ved å klikke ok godtar du våre vilkår for bruk av siden.