Kompetanseunion

Ledelse- og organisasjonsutvikling som virker

Delfi konferansen 2020

150 150 Kompetanseunion

Delta på konferansen og bli inspirert til å tenke nytt og nyttig.

Tirsdag 24. mars 2020 kl 09:00 – 16:00,
Thon Hotel Bristol, Oslo

Hvorfor delta?

Delta på en givende dag hvor du er en aktør, bruker praktiske verktøy og får masse inspirasjon. Vi har latt oss inspirere av Oraklet Delfi og vil gi deg masse spennende å se frem til på denne dagen.

Høydepunkter

⇛  Vår glemte dimensjon og hva åpner den?
⇛  Det viktigste i ledelse de neste 20 år
⇛  Oppnå større forbedringshastighet
⇛  Spennende foredrag
⇛  Nettverksbygging
⇛  Prisutdeling
⇛  Middag

Og mye mye mer!

Hvem bør delta?

Medarbeidere fra privat og offentlig sektor.
⇛  Ledere
⇛  HR medarbeidere
⇛  HMS medarbeidere
⇛  Tillitsvalgte
⇛  Nøkkelpersoner
⇛  Leverandør av konsulenttjenester
⇛  Og alle som ønsker en interessant dag


Praktisk informasjon

⦿ Konferansested er Thon Hotel Bristol, Oslo  ⦿ Tirsdag 24. mars 2020  ⦿ Kl. 09:00 – 16:00  ⦿ Lunsj er inkludert
⦿ Kursdokumentasjon  ⦿ Digitalt verktøy  ⦿ Pris kr. 5.400,-

 

Soft-skills for ledere

635 357 Kompetanseunion
I dagens marked finnes det utallige kurs om kommunikasjon, kreativitet, emosjonell intelligens, og andre soft-skills. Men vårt kurs «Soft-skills for ledere» er det første og eneste kurset som i en pakke samler alle de viktigste soft-skills som en leder, uansett virksomhet, bør beherske for å lykkes i lederrollen i 2020 og fremover, og dermed skape økt verdiskaping.

Hva er soft-skills?

Ordboken definerer “soft-skills” som “personlige egenskaper som gjør at vi kan samhandle effektivt og harmonisk med andre mennesker.” Kort sagt vil en medarbeider som har gode soft-skills bidra til å bygge gode relasjoner, forbedre arbeidsmiljøet på alle plan og utvikle bedriftskulturen positivt.

I motsetning til hard-skills, som kan måles og dokumenteres, er soft-skills immaterielle og vanskeligere å kvantifisere. Noen eksempler på soft-skills er blandt annet kreativ tenking, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, evnen til å lytte, og det å fungere godt i et teamarbeid.

Hvorfor er det viktig?

I utgangspunktet kan du være svært god i det du gjør, men hvis dine soft-skills er svake, kan sjansene for suksess reduseres. Eksempel: Tannleger trenger å vite hvordan de skal fylle hull i tennene, men hvilken tannlege går du til? Han som kan fylle et hull i en jeksel og ser på deg kun som en av mange i “køen”, eller han som er hyggelig og tar seg tid til å svare på dine spørsmål?

Mens dine hard-skills kan få foten din innenfor døra, kan dine soft-skills åpne de fleste dører!

Dette kurset hjelper deg å bli godt kjent med soft-skills slik at du kan bruke dem til din fordel på arbeidsplassen og ellers i livet!

Emneoversikt

  • Hard-skills og soft-skills: Forskjellene mellom dem og hvorfor begge er nødvendig
  • Hvordan kan hard-skills og soft-skills utfylle hverandre og skape synergi?
  • Positiv psykologi
  • Definisjoner og bruk av følgende soft-skills i praksis:
      1. Kreativ tenking og problemløsning
      2. Effektiv kommunikasjon på arbeidsplassen
      3. Håndtere mangfold på arbeidsplassen
      4. Emosjonell intelligens og sosial intelligens.

Arbeidsformer på kurset

  • Kurset er delt inn i forelesninger, reelle og praktiske eksempler, diskusjoner, erfaringsdeling, gruppeoppgaver og individuelt arbeid
  • Det er lagt opp til at deltakerne skal reflektere over egen situasjon og hverdag, samtidig som de utveksler og lærer fra andres erfaring.

Mål med kurset

  • Gi kompetanse, verktøy, tid til refleksjon og motivasjon til å begynne å bruke soft-skills på arbeidsplassen
  • Inspirere til å skape et arbeidsmiljø som kombinerer hard-skills og soft-skills på en effektiv måte
  • Gi god kunnskap om de 4 soft-skills typene som er avgjørende for suksess i dagens arbeidsliv
  • Sette i gang en prosess hos den enkelte som gjør vedkommende bevisst på viktigheten av soft-skills; både i lederrollen og privat.

Kurset passer for

Alle typer ledere og nøkkelpersoner som ønsker å få en økt kompetanse i soft-skills (de myke ferdighetene) som forbedrer arbeidskulturen og skaper et mer effektivt arbeidsmiljø, og dermed økt verdiskaping.

Praktisk informasjon

⦿ Veileder er Patricia Wouters  ⦿ Varighet er 6 timer ⦿ Registrering starter 08:30  ⦿ Kurset starter 09:00 og avsluttes 16:00  ⦿ Lunsj serveres 11:30  ⦿ Pauser legges inn jevnlig

Kursholder

Patricia Wouters

Patricia er en entusiastisk argentinsk kommunikator med mer enn 20 års erfaring innen undervisning, journalistikk, internasjonal forretningsutvikling, bedriftsopplæring og kommunikasjon i ulike organisasjoner. Hun har bred erfaring gjennom mange år innen interkulturelle emner og mangfold. I tillegg til den formelle kompetansen innen kommunikasjon (Bachelor + Master), er Patricia utdannet Personlig Trener (PT) og har fullført et studieprogram i filosofi på University of Oxford.

Skipper på egen skute

150 150 Kompetanseunion

Ved å endre det du fokuserer på eller forteller deg selv, kan du finne mening og endre innstilling til absolutt alt.

I Norge har vi aldri hatt det bedre materielt sett, men flere enn noen gang strever med livet sitt.

I en TV-serie ble det sagt at:

Norske jenter har bedre karakterer, bruker mindre rus og er mer pliktoppfyllende enn noen sinne. Men aldri har de slitt mer med prestasjonspress, stress og psykiske plager”.

Opptil 50% av alle nordmenn vil i løpet av livet bli rammet av psykiske lidelse som fører til sykemelding. Det brukes mer penger på psykisk lidelse enn på kreftsykdommer.

På dette kurset vil du få pågangsmot og praktiske tips til å takle livets opp- og nedturer –  både hos deg selv og andre.

Hvordan vi ser på oss selv, og hva vi tenker og føler om oss selv, har svært store konsekvenser for hvordan vi selv har det i hverdagen, og hvordan vi har det i forhold til andre mennesker.

Dette får du på kurset:

  • En «verktøykasse» som hjelper deg til å ta regi over eget liv selv om «vinden blåser» i feil retning!
  • Trening på å løse samarbeid-konflikter uten at noen taper
  • Lære å sette grenser uten maktmisbruk og manipulering
  • Styrket kompetanse til å være deg selv uten å bli selvopptatt
  • Oppnå ambisiøse mål og kontinuerlig vekst

Fordeler med kurset:

  • Svært nyttig og utradisjonell, aktiviserende undervisningsform
  • Erfaringsutveksling om viktige ting i trygge omgivelser
  • Praktisk trening på å gi og motta tilbakemeldinger som virker
  • Tar oppfølging på skikkelig alvor slik at du unngår dårlig samvittighet

Praktisk informasjon

⦿ Veiledere er Tone Dietrichson og Annar Aasheim  ⦿ Varighet er en dag ⦿ Registrering starter 08:30 første kursdag  ⦿ Kurset starter 09:00 og avsluttes 16:00  ⦿ Lunsj serveres 11:30  ⦿ Pauser legges inn jevnlig

Kursholdere

Annar Aasheim

Annar er kjent for sin “annarledes” formidlingsmåte. Her blir ikke teoristoffet “forelest” på tradisjonell måte, men bearbeidet slik at deltagerne i størst mulig grad blir aktive og involvert. Han har fått prisen som den beste foreleseren blandt flere 100.

Tone Dietrichson

Flere tusen mennesker har latt seg inspirere og engasjere av hennes karismatiske formidlingsevne og dype menneskekunnskaper. Vanlige tilbakemeldinger er: Visuelt, vakkert og med humor, alvor og dyp innsikt. Over 90 % av deltakerne gir henne topp-scoren 6!

Konkurransedyktig arbeidsplass

150 150 Kompetanseunion

Lær om metoden som skaper en arbeidsplass hvor alle engasjerer seg - som om de var gründere.

I flere tiår har vi drøftet hvilken lederstil som er den beste av to metoder:
  1. Høy grad av styring og kontroll
  2. Støttende og motiverende
Metode 1 har sine tilhengere blant de som vektlegger mål – og resultatstyring.
Metode 2 blir likt av de relasjonsorienterte.

Forskningen om effektive ledere har kommet frem til noen særtrekk og lederatferd som faktisk skaper de gode resultatene.

Av de mange kjennetegn, som øker verdiskapingen, kommer forbausende nok, Mål og resultatstyring, nederst på denne listen. På kurset får du kjennskap til hvordan du kan praktisere de 5 aller viktigste kjennetegn for dyktige ledere. Disse er:

  • Følelsesmessig stabil
  • Åpen for nye erfaringer
  • Passe selvsikker ( For mye selvsikkerhet kan skade relasjonen til andre. For lite er ikke tillitsvekkende).
  • Tar ansvar for å lede seg selv, til det beste både for seg selv, de andre og samfunnet
  • Skaper felles verdier der du arbeider

Hvordan står det til med disse forholdene der du arbeider?
Dette kurset skreddersys i forhold til de behov deltaker og arbeidsplassen har.

Hva inneholder kurset?

  • Avklaring av leder- og medarbeiderrollen slik den bør være
    Tidløse prinsipper – ikke nye skrivebordsløsninger!
  • Trene kommunikasjon på situasjoner som oppstår i hverdagen
  • Samspill i grupper
    (Prosjekter, avdelinger, team og møter)
  • Hvordan skape forbedringsevne?
    (Hos meg selv og andre)
  • Hvordan oppnå ekte ansvarlighet slik at vi, «gjør som avtalt»
  • Hva er den «glemte faktor» i samfunnet?
  • Hvordan videreføre utviklingsarbeidet etter kuret?
  • Utvikle vår felles visjon og verdier
    (Hva er forskjellen på moral og etikk?!)

Hvilket utbytte vil du og din organisasjon få?

  • Økt trivsel og selvdisiplin
  • Færre uoppgjorte konflikter og bedre kommunikasjon
  • Økt psykologisk trygghet, tillit og åpenhet
    (Bedre jordsmonn)
  • Avklarte roller og forventninger
  • Felles begrepsapparat om hva ledelse egentlig er

Arbeidsformer på kurset

  • Kurset gjennomføres med stor vekt på praktiske øvelser kombinert med faglige innspill.
  • Deltakerens og arbeidsplassens behov er styrende for vår prioritering. På denne måten involveres den enkelte hele tiden i læringsprosessen.

Målgruppe

Alle som ønsker å forbedre sine prestasjoner gjennom å øke sin evne til å praktisere et myndiggjort tenkesett.

Praktisk informasjon

⦿ Veileder er Annar Aasheim  ⦿ Varighet er 1 dag (for trinn 1, kan følges opp med 2 dager for trinn 2) ⦿ Registrering starter 08:30 første kursdag  ⦿ Kurset starter 09:00 og avsluttes 16:00  ⦿ Lunsj serveres 11:30  ⦿ Pauser legges inn jevnlig

Kursholder

Annar Aasheim

Annar er kjent for sin “annarledes” formidlingsmåte. Her blir ikke teoristoffet “forelest” på tradisjonell måte, men bearbeidet slik at deltagerne i størst mulig grad blir aktive og involvert. Han har fått prisen som den beste foreleseren blandt flere 100.

150 velprøvde metoder – til din disposjon!

150 150 Kompetanseunion

Hvordan skape medvirkning, vekst og kreativitet?

Dette er noen av de viktige betingelser for at vi mennesker kan føle egenverdi og ta et indre ansvar for å bli den beste utgaven av oss selv.

Disse betingelsene kan vi vanskelig oppnå med tradisjonell klasseromsundervisning. Det krever opplæring- og treningsprogrammer med opplevelsesbaserte arbeidsformer. Vi har gjennom de siste 30 år funnet frem til mer enn 150 velprøvde metoder.

For at du raskere skal finne frem til de metodene du er på jakt etter, har vi samlet dem i følgende kategorier/temaer som kan bidra til:

  1. Fengende oppstart av foredrag, møter og kurs

  2. Trygghet til å si det du tenker og føler (bli kjent – skape godt jordsmonn)

  3. Team og teamutvikling

  4. Relasjonsbygging og konfliktløsning

  5. Skaperevne og kreativitet

     

  6. Økt forståelse av betydningen for skjønnhet og rettferdighet

  7. Selvstendighet, men ikke seg selv nok

  8. Helse og trivsel på arbeid og privat

  9. Innsikt om forskjellen på virkelighet og illusjon

  10. Etisk bevissthet og verdivalg

     

  11. Tillit og empati

  12. Økt evne til å holde fokus (Komme fra ord til handling)

  13. Effektiv kommunikasjon (kunsten å lytte, stille gode spørsmål osv.)

  14. Robust selvfølelse og god selvtillit

  15. Endringsledelse og gode omstillingsprosesser

  16. Fengende avslutning av foredrag, møter og kurs.

 

PS: Vi har jevnlige kurs og Workshops hvor du kan trene deg til å ta i bruk de arbeidsmetodene du ønsker.

Referanse, Bandak Group

150 150 Kompetanseunion

Undertegnede har vært konsernsjef i Handicare i en årrekke. Selskapet utviklet seg fra 400 mill kr i omsetning i 2005 til 2,3 mrd i 2010 og vokste fra å være et skandinavisk orientert selskap til å bli en global aktør innen teknisk utstyr til helsesektoren. I dag er jeg konsernsjef i Bandak Group, et selskap innen leveranser til norsk og internasjonal oljeindustri. Vi er etablert flere steder i Norge og har eget datterselskap i Malaysia.

Annar Aasheim har vært en viktig ressurs for utvikling av topp- og mellomledere i begge selskaper. Jeg har i særlig stor grad verdsatt Annars evne til å tilpasse ulike programmer etter hva som passet selskapet. Han har bistått i mindre grupper, i store samlinger og også vært en viktig samtalepartner for meg gjennom de siste 10 år.

Annar har en rik erfaring og også teoretisk ballast som gir ham troverdighet i sitt arbeid. Vi har hatt gode samlinger som har dekket alt fra hva som kjennetegner god ledelse, situasjonsbestemt ledelse, hvordan håndtere vanskelige samtaler, hvordan få «løft» i organisasjonen og til mer konkrete oppgaver som skal løses mellom samlingene.

I alt har jeg hatt opp mot 100 mennesker i berøring med Annar gjennom vårt samarbeid, og tilbakemeldingene har gjennomgående vært positive. Det gjelder på alle nivåer i organisasjonen. I tillegg vil jeg fremheve Annars store nettverk av andre bidragsytere og hans ydmyke holdning i forhold til å dra med seg andre rådgivere når han mener det tjener situasjonen. Vi har nok benyttet 7-8 andre ressurspersoner i Annars nettverk i ulike samlinger jeg har hatt gjennom årene.

Jeg kan anbefale Annar Aasheim på det varmeste. Samtidig er min erfaring at alle rådgivere bør spilles optimalt gode i den situasjonen de går inn. Derfor har jeg også investert rikelig tid selv i å utforme programmer sammen med Annar. Jeg anbefaler andre å gjøre det samme. Jeg er tilgjengelig for en samtale på mobilnr 907 39 441 om det er ønskelig.

Utvikling på arbeidsplassen

1024 683 Kompetanseunion

Både operative ledere, HR-avdelinger og andre medarbeidere arbeider på spreng for å skape gode og konkurransedyktige arbeidsplasser. Hvordan få større effekt ut av all den innsatsen som legges ned?

Vi har arbeidet med å finne svar på dette spørsmålet i over 30 år. Dette har blant annet ført til at vi i dag har en verktøykasse med over 150 gjennomprøvde og praktiske arbeidsmetoder. Disse verktøyene er til stor nytte når veien til økt konkurransekraft skal utvikles i din organisasjon.

Metodene kan eksempelvis:

  • Sikre at vi tar hensyn til at menneskene er forskjellige – og må derfor behandles deretter
  • Utvikle ansvarlighet og kontroll slik at alle engasjerer seg som om de var gründere
  • Øke evnen til å samarbeide i samsvar med organisasjonens formål og funksjon

Det er mye å lære – særlig av egne feil. Men det er billigere å lære av andres.

Vil du vite mer?
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med Annar Aasheim: tlf 932 54 983

Forutsetninger for å skape god læring

1024 598 Kompetanseunion

Forskning viser at tradisjonell opplæringsvirksomhet ikke gir ønsket læringseffekt. Vi har derfor utviklet opplæring- og treningsprogrammer med opplevelsesbaserte arbeidsformer. Disse metodene tar utgangspunkt i deltakernes egne kunnskaper, erfaringer og behov. Hver enkelt får ansvar og blir engasjerte aktører istedenfor passive mottakere.

Verktøykasse med mer enn 150 velprøvde arbeidsmetoder.

Disse metodene har vi samlet i 16 kategorier/temaer som f.eks kan bidra til:

  1. Fengende oppstart av foredrag, møter og kurs
  2. Trygghet til å si det du tenker og føler (bli kjent – skape godt jordsmonn)
  3. Team og teamutvikling
  4. Robust selvfølelse og god selvtillit
  5. Skaperevne og kreativitet

Vil du se alle 16 kategoriene? TRYKK HER

Vi bruker selv denne verktøykassen i våre oppdrag for å tilfredsstille 4 krav:

  1. Praktisk og jordnært

Det vi mennesker kan og vet, er viktig nok, men det er når vi gjør noe at vi lærer mest effektivt. Det hjelper ikke med hovedfag i relasjonspsykologi hvis man ikke hilser!

” Å lære uten å gjøre er som å elske uten å røre”

  1. Det må bety noe for deltakeren

Et mål uten mening skaper ikke engasjement. Og engasjement er for oss mennesker som drivstoff for en motor. Uten engasjement kommer vi ingen vei. Det blir opplæring uten læringslyst! Derfor må målet bety noe for deltakeren og han bør ha stor tro på at det er mulig å oppnå.

  1. Aktiv medvirkning

Kropp, tanke og følelser henger nøye sammen. Hjernen vår er skapt for at vi skal bevege oss. Det reduserer stress, skaper økt konsentrasjon og styrker troen på oss selv. Læringsprogrammet må derfor legge vekt på å stimulere hele mennesket. Deltakeren må slippe å sitte passiv i lange perioder å se/høre powerpoint-foredrag.

Av figuren ovenfor, ser vi at et klart og tydelig mål for opplæringen ikke er tilstrekkelig for å oppnå gode læringsresultater. BETYDNING og TRO må også «selges inn» til deltakeren.

  1. Motiverende oppfølging

Du blir den du tenker! Derfor legger vi vekt på at deltakerne skal lykkes under sitt oppfølgingsarbeid. Å føle mestring er, som kjent, et nøkkelord for vår tanke.

Etter mange år med prøving og feiling, kombinert med det nyeste innen atferdspsykologi, bruker vi oppfølgings-metoder som tilpasses den aktuelle situasjonen deltakeren er i.

Et viktig prinsipp er dette:

«Du kommer lengre med 1 mm hver dag enn med 1 m hvert tredje år»

 

Følgende ordspråk fra Telemark minner oss også om noe viktig:

«Du blir ikke stresset av det du gjør,  men av alle tingene du skulle ha gjort».

Som myndiggjort person, blir du gradvis ekspert på å ta lærdom av disse to kloke uttalelsene. Og husk at du kan trene myndiggjøring mens du holder på å gjøre det du likevel skal gjøre.

Myndiggjort, hva er det egentlig?!

800 585 Kompetanseunion

Myndighet kan beskrive en person som har stor formell makt i samfunnet. Men her bruker vi begrepet på en helt annen måte.

En arbeidsgiverorganisasjon beskriver den slik:

«Myndiggjorte medarbeidere er ansvarlige og selvstendige medarbeidere som har fått – og grepet – retten til å ta beslutninger på områder der de er kompetente. Det dreier seg om innflytelse på, og kontroll over egen arbeidssituasjon».

Ja, denne definisjonen beskriver hva som særpreger en myndiggjort person på jobben. Men det store spørsmålet er: Hvordan skal vi oppnå å bli en myndiggjort person, ikke bare på jobb, men også som privatmenneske? Her er et par eksempler på hva som særpreger en myndiggjort person:

  • Et menneske som tar ansvar og har kontroll over sine ansvarsområder, men fratar ikke andre mennesker deres ansvar.
  • Er empatisk går inn for å lytte og vise respekt for andres tanker og følelser, selv når det er uenighet.

David Kvebæk har gitt oss et komplett og praktisk tenkesett som gjør dette mulig.

Et tankesett med mange muligheter!

En myndiggjort person rakker for eksempel ikke ned på meningsmotstandere – og forstår at hat avler hat. En myndiggjort person er ikke bare seg selv nok, men også den beste utgaven av seg selv.

David Kvebæk mente: «Emnet til å bli myndiggjort ligger i oss alle. Når emnet blir utviklet, får vi også evnen til å ikke bli så sårbar».

Å være myndiggjort er med andre ord en ferdighet som hver enkelt kan trene og dermed bidra til å oppnå det vi ønsker oss. Vi har jevnlige kurs og workshops som viser praktiske treningsmetoder.

Riktig brukt, vil dette helhetlige tenkesettet øke resultatet av vårt arbeid på 3 plan: Privat, Arbeid og Samfunn.

Et myndiggjort tenkesett oppfatter enighet som enfold – mens uenighet skaper mangfold! All utvikling skyldes at noen reagerer på vedtatte sannheter. En viktig faktor for det liberale demokrati!

“Selv værhanen står stille når det ikke blåser”

Mange husker sikkert godt hvordan David Kvebæk beskrev sitt håp:

«Det myndiggjorte mennesket finnes over alt i verden. De har hjulpet oss til å holde ut og til å overleve, og de vil fortsatt gjøre det. Det er disse menneskene som gir håp om en bedre fremtid. Men de må bli mange flere og det haster fordi verden er nær ved å gå av hengslene i mangelen på myndiggjorte mennesker».

Konkurransedyktighet og handlekraft skapes og opprettholdes i en myndiggjort bedriftskultur. Et myndiggjort menneske er empatisk og går inn for å lytte og vise respekt for andre menneskers tanker og følelser – selv når det er uenighet.

reduser sykefravær

Fra fravær til nærvær

600 588 Kompetanseunion

Settes store ressurser inn for å fjerne sykefraværet, kan noe oppnås, men hva sitter vi da igjen med?

Bruker vi derimot ressurser på å oppnå nærvær, kan resultatet mangedobles.

Sykemeldinger og mange legebesøk skyldes svært ofte relasjonskonflikter. Det kan være ubearbeidete, vonde opplevelser som tapper energi, reduserer effektivitet og skaper oppgitthet i stedet for pågangsmot og engasjement.

Slike situasjoner kan unngås!

Jo tidligere du tar initiativ til en konstruktiv dialog, desto større er sjansen for et godt resultat. Likevel utsetter mange slike samtaler i det lengste, ofte i håp om at situasjonen skal gå over.

Sannheten er at det ikke går over. Manglende mot til å gi ærlige og gode tilbakemeldinger – begge veier – til hverandre, er kanskje det største forbedringspotensialet på en arbeidsplass. Ca 50% av alle sykemeldinger i Norge har sin årsak i uoppgjorte vonde opplevelser.

Vårt ansvar – både som ledere og som medmennesker.

Myndiggjorte mennesker vet at det er bare de selv og ingen andre som bestemmer hvordan de har det. De har en tenkemåte og en innstilling som frigjør uante krefter i oss mennesker. En myndiggjort person er for eksempel klar over at det vi ser og hører ikke er virkeligheten. Derfor er han svært interessert i å finne ut hva som er viktig for den andre. På denne måten legges grunnlaget for å oppnå konstruktive samtaler, også om vanskelige ting.

Forholdene på arbeidsplassen må legges til rette for mer trivsel og mindre stress. Men til syvende og sist er det vår egen innstilling som avgjør. Den myndiggjorte vet at de ikke har kontroll over hva andre mennesker synes. Det eneste vi kan kontriollere er vår egen oppførsel. Dette gjør at det er betydelig lettere å ta initiativ til en konstruktiv dialog.

Vil du vite mer om myndiggjøring?
  • 1
  • 2
Preferanser

Her kan du endre instillingene på tredjeparts leverandører. Vi gjør oppmerksom på at endring av disse innstillingene kan forverre din brukeropplevelse på våre sider.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Våre nettsider bruker cookies for at brukeropplevelsen skal være best mulig for våre besøkende. Ved å klikke ok godtar du våre vilkår for bruk av siden.